Tuesday, November 07, 2006

PENGUMUMAN 04

BILA ANDA NAK KARANG BUKU?

Bilakah masanya anda nak karang sebuah buku dan bergelar pengarang buku?

Bilakah masanya anda nak mula karang buku ini?

Bilakah waktunya di setiap hari, sama ada siang dan/atau malam, yang anda tetapkan sebagai waktunya anda karang buku ini.

Bilakah anggaran tempohnya iaini bermula buku ini mula anda karang, dan diikuti dengan buku ini siap anda karang?

Jom! Karang Buku Sekarang Bukan Karang.

Ya...bila? Sehubungan dengan persoalan bila, lihatlah jam. Berapa detikkah yang telah berlalu di sepanjang kehidupan anda di dunia ini, lalu tanyalah diri anda sendiri, sudahkah anda karang minima sebuah buku? Seandainya belum, tetapkanlah masanya untuk anda karang buku ini dan kemudian anda bergelar pengarang buku.

Tengoklah kalender. Berapa harikah yang telah berlalu di sepanjang kehidupan anda ini, lalu tanyalah sudahkan anda karang minima sebuah buku? Seandainya belum, tetapkan tempohnya anda mula karang buku ini dan diikuti dengan buku ini siap anda karang. Lalu anda bergelar pengarang buku.

Masanya sudah tiba untuk anda karang buku ini sekarang.

Wow!

Waktu di setiap hari yang anda tetapkan untuk karang buku ialah jam 9 pagi hingga 11 pagi. Atau 9 malam hingga 11 malam. Atau kedua-dua waktu tersebut. Ataupun lain-lain waktu yang sesuai dengan anda dan kehidupan anda sehari-harian.

Sekaranglah masa dan kinilah ketikanya. Detik inilah anda mula karang perkataan yang pertama, perenggan yang pertama, bab yang pertama, bahagian yang pertama, dan ya...buku yang pertama dalam sejarah kehidupan anda. Buku yang terbaik hasil usaha anda untuk dimanfaatkan oleh orang lain.

Detik akan datang bukanlah detik buku karya anda ini ditangguhkan. Kerana kini sudah tiba detiknya, masanya, dan ketikanya, idea karang buku, anda nyatakan dalam bentuk kertas, kemudian lembaran demi lembaran sehingga dijilidkan menjadi buku.

Jadi anda tetapkan ketikanya anda ingin menjadi pengarang buku. Kemudian anda mula karang buku ini. Waktu tertentu di setiap hari, sebelah siang atau malam telahpun anda tetapkan untuk karang buku ini. Setiap detik, setiap minit, setiap jam, setiap hari, setiap minggu, anda sentiasa terus karang buku ini. Anda merasa seronok bila anda saksikan kemajuan buku ini.

Dalam tempoh yang sedemikian itu, seandainya anda karang secara konsisten, maka dijangkakan dalam tempoh 3 bulan siaplah buku anda. Mungkin kurang daripada 3 bulan, mungkin pula lebih dari itu. Tidak mengapa. Namun, matlamatnya buku ini menjadi kenyataan.

Jadi, tidak kira berapa usia anda sekarang, 17 atau lebih dari itu...dalam tempoh 3 bulan di tahun ini, (2007) manuskrip karya anda telah siap dikarang. Seterusnya di tahun ini juga InsyaAllah, manuskrip karya anda ini siap. Kemudian tibalah masanya manuskrip ini dicetak dan diterbitkan menjadi buku. Kemudian sampailah masanya buku ini dilancarkan ke seluruh negara. Seterusnya tiba masanya buku anda dipasarkan, dipromosikan, dan dijualkan. Lalu tiba masanya buku ini dibaca, diulas, dikupas, ataupun dikritik.

Sekarang...Ya, seandainya sekarang adalah masa dan ketikanya anda sudah bersedia untuk karang buku ini, sila hubungi:
Zubli Zainordin
Konsultan Projek Khas Nasional
Setiap Individu Karang Minima Sebuah Buku,
(Tumpuan Awal Kepada Pelajar Tingkatan 5 dan 6)
Merangkap
Timbalan Ketua (Komunikasi)
Bukuonline.org
0132232559
zubli.s.ebook@...
http://www.zublizainordin.cjb.net/
http://www.bukuonline.org
27 Jalan Kosas 3/3
Taman Kosas
68000 Ampang

Selangor Darul Ehsan

Malaysia

No comments: